Kluvna toppar och frissigt hår

Kluvna toppar och frissigt hår

Försöker du spara ut till längre hår, men tvingas hela tiden toppa dig på grund av kluvna toppar? Följ våra råd för att behandla och undvika kluvna toppar.

Trichoptilosis är det vetenskapliga namnet på kluvna toppar och är en sammansättning av det grekiska ordet för hår och det latinska ordet för fjäderuppsättning. Hårstråets fibrer nöts ut när det skyddande yttre lagret slitits ut. Det händer ofta när man använt locktång eller plattång under lång tid, eller när man behandlat håret med kemikalier som finns i hårfärg, permanentvätska och hårblekning. En del påstår att det enda botemedlet mot kluvna toppar är klippning. Det är faktiskt inte hela sanningen. Det finns naturliga lösningar som hjälper sprött hår och som ser till att håret förblir friskt och inte går sönder.  Testa våra tips hemma, ta hand om ditt hår och märk skillnaden.

Var snäll mot håret

  • Om du tvättar håret för ofta kan det skada hårets viktiga naturliga oljor. Ta det försiktigt med hår med kluvna toppar.
  • Byt från ”tuffa” till milda schampon och skölj håret med kallare vatten.
  • Schamponera håret försiktigt och klappa det torrt med en handduk istället för att vrida ur det.
  • Kamma ut håret med en bredtandad kam. Om det är trassligt börjar du reda ur det från topparna.
  • Använd hårband klätt i tyg, aldrig gummiband, om du vill sätta upp håret i tofs, fläta eller knut.
  • Skruva ner värmen


Undvik höga temperaturer när du torkar, plattar eller lockar ditt hår och växla gärna till lägre temperaturer. Hårtorkar, locktänger och plattänger ger ditt hår stil, men också kluvna toppar. Skydda håret med hjälp av en solhatt under sommaren för att undvika att håret utsätts direkt för solen.

Ge näring åt hårsäckarna


Om ditt hår har kluvna toppar kan det vara bra att använda en inpackning en gång i veckan eller månaden för att hjälpa hårets tillväxt och ge tillbaka glans och spänst till dina silkeslena lockar. Arbeta in den hårvårdande produkten från hårbotten till cirka hälften av hårlängden. Låt produkten verka lite längre om du har färgat hår som är lite porösare. Använd gärna leave-in-produkter.

Tänk på vad du äter


Folsyra och vitamin B7 hjälper till att bygga upp protein i håret, göra håret friskt och bidrar till hårets tillväxt. Exempel på mat som innehåller folsyra är bladgrönsaker, sojabönor och vete. Vitamin B7 påverkar ämnesomsättningen och finns bland annat i linser, ärtor, brunt ris, solrosfrön, valnötter och sojabönor.

Publicerat av:

Hårkontroll

May 17, 2018